صنایع دریایی

احیای داخلی‌سازی صنایع دریایی از شعار تا عمل

کارشناسان معتقدند، صنعت كشتی‌سازی همچون صنعت خودروسازی جزو صنایع مادر به‌شمار می‌آید كه می‌تواند عامل توسعه صنعتی و اقتصادی هر كشور و زمینه‌ای برای رشد صنایع گوناگون باشد. با چنین نگاهی گسترش برنامه‌های داخلی‌سازی در حوزه صنایع دریایی به‌ویژه صنعت کشتی‌سازی اهمیت بالایی برای رشد اقتصاد ملی ایران خواهد داشت.

چشم‌انداز تاثیرات انسانی بر تنوع‌زیستی دریاها

دریاها و اقیانوس‌ها که بیش از ۷۰درصد سطح کره‌زمین را پوشانده‌اند، نه‌تنها منبع عظیمی از منابع طبیعی هستند، بلکه نقش حیاتی در تنظیم آب‌‌وهوا، تأمین غذا و حفظ تنوع‌زیستی ایفا می‌کنند. دریاها از دیرباز مورد توجه انسان‌ها بوده و به‌عنوان مسیرهای تجاری، منابع غذایی و حتی الهام‌‌بخش هنر و ادبیات مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

تشکیل دبیرخانه توسعه مَکُران درآینده نزدیک

کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و احداث اتاق ایران نشستی با هیات‌رئیسه اتاق ایران و معاون سیاست‌گذاری‌های توسعه ملی و منطقه‌ای سازمان برنامه‌وبودجه برگزار کرد. در این نشست بر حضور کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و احداث اتاق ایران در برنامه‌های نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه‌وبودجه تاکید شد.

گام‌های متحد انجمن مهندسی دریایی ایران به سوی آینده

مشکلات انجمن تا حد زیادی برطرف شده و سال آینده، مجمع سالانه انجمن برگزار می شود ​​​​​​​گروه مهندسی دریایی- به دنبال نقد روزنامه دریایی سرآمد با عنوان«کنکاشی در نامه انجمن مهندسی دریایی! »رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران به این موضوع واکنش نشان داده و درقالب گفت و گویی با روابط عمومی این انجمن، اقدامات اخیر انجمن و برنامه‌های آینده آن رابه روزنامه دریایی سرآمد ارسال کرده است که بنا به رعایت اخلاق مطبوعاتی عینا آن را منتشر می کنیم.

ضرورت افزایش سهم داخلی‌سازی در صنعت کشتی‌سازی

مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت صنایع دریایی کشور همواره در تلاش بوده تا در راستای پیشرفت اقتصاد دریاپایه گام‌های موثر و رو به جلویی بردارد که در این راه با بومی‌سازی دانش در بخش‌های مختلف این صنعت و همچنین جذب پروژه‌های خارجی ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور ارز‌آوری داشته است.

«مناطق آزاد» موتور محرکه رشد اقتصادی کشور

مناطق آزاد ایران به‌عنوان موتور محرکه اقتصاد ملی، با فراهم آوردن بستری مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری، توسعه صنایع نوین و ایجاد اشتغال، نقش کلیدی در تحقق اقتصاد مقاومتی و امیدآفرینی در جامعه ایفا می‌کنند. این مناطق با بهره‌گیری از مزایای ویژه اقتصادی و تجاری به رشد اقتصادی کشور کمک شایانی می‌کنند.

مطالبه فستيوال نمايشگاه های دریایی بوشهر

سومين نمايشگاه صنایع دریایی و دریانوردی بوشهر با وجود برخی ضعف‌ها با قوت‌هاي متعددي نیز همراه بود؛ مهم‌ترين وجه قوت اين نمايشگاه،‌ برخورداري از ظرفيت‌هاي بالقوه براي يك نمايش بزرگ دريايي در كشور است.

چشم‌انداز توسعه اقتصاد دریامحور در بنادر و لجستیک

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۶آبان‌ماه ۱۴۰۲ در اجرای بند‌۱ اصل‌۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی توسعه دریامحور را برای اقدام به روسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

كنكاشي در نامه انجمن مهندسی دریایی ایران!

برگزاري نمايشگاه دريايي در كيش، قبل از شروع، حرف‌وحديث‌های زيادي داشت و در حين اجرا، ماجراها داشت و بعد از اتمام نیز همچنان حرف‌وحديث‌ها ادامه پيدا كرد.

تغییر پارادایم جهان در رویکرد به اقیانوس و سواحل

اقتصاد آبی یک مدل توسعه پایدار ارائه می‌دهد و به اقیانوس برای ارائه فرصت‌های اقتصادی جدید و همچنین کاهش فقر، امنیت غذایی، معیشت پایدار و حفاظت از منابع اکولوژیکی نگاه متمایزی دارد. بانک جهانی «اقتصاد آبی» را به‌عنوان استفاده پایدار از منابع اقیانوس برای رشد اقتصادی، بهبود معیشت و مشاغل و در عین حال حفظ سلامت اکوسیستم اقیانوس تعریف می‌کند.

«ایران » نیازمند ۲۸۰۰شناور در ۱۰سال آینده

ناوگان دریایی ایران برای بهبود وضعیت تجارت و خدمات‌رسانی، فاصله زیادی تا نقطه مطلوب دارد. بسیاری از کارشناسان وجود تعداد زیادی از کشتی‌ها و شناورهای دارای عمر بالا را یکی از مشکلات اساسی ناوگان دریایی کشور می‌دانند. با این نگاه است که بسیاری از مسئولان همواره بر ضرورت نوسازی و احیای ناوگان دریایی کشور با ورود شناورها و کشتی‌های جدید تاکید می‌کنند.

ضرورت برپایی اقتصاد اقیانوسی سبز

اقتصاد اقیانوسی شامل طیف وسیعی از صنایع مانند ماهیگیری، انرژی دریایی، استخراج مواد معدنی، کشتیرانی و گردشگری ساحلی است. براساس برآورد‌ها، ۱.۵تریلیون دلار ارزش‌افزوده جهانی دارد و حدود ۳۱میلیون شغل ایجاد می‌کند که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ حجم آن دوبرابر شود.