صنایع دریایی

زنگ خطر برای حیات جنگل‌های حرای «دیر»

درختانی در نواحی ساحلی جنوب کشور وجود دارند که روزانه با هر مد دریا در آب فرو می‌روند و در جزر سربرمی‌آورند و عملکردی منحصربه‌فرد و غیرقابل جایگزین دارند. صحبت از جنگل‌های حرا در نواحی جنوبی ایران است؛ نوعی پوشش گیاهی شگفت‌انگیز که در سال‌های اخیر با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند. یکی از نقاطی که این نوع پوشش گیاهی مخصوص نواحی ساحلی کشور در معرض خطر جدی قرار گرفته، محدوده‌ای در استان بوشهر و حوالی بندر دیر است.

به‌دنبال راه اندازی کارخانه جدید رنگسازی کشتی در بوشهر هستیم

به‌دلیل همجواری دائم شناورها با آب و رطوبت و همچنین هزینه‌های گزاف تعمیرات و ساخت شناورها و بهای بالای فلزات مصرفی در ساخت آن‌ها کلیه کشتی‌های باربری، مسافرتی، قایق‌ها و سایر وسایل نقلیه آبی که عموماً در معرض آب و رطوبت هستند، از رنگ‌های دریایی استفاده می‌کنند.

چشم‌انداز «سرمایه‌گذاری برای تولید» در صنایع دریایی

توسعه زیرساخت‌های بندری و صنایع دریایی کشور یکی از بخش‌های مهم اقتصاد ایران است که می‌تواند نقش بسیار موثری در رونق تولید، ایجاد اشتغال پایدار و بهبود شرایط اقتصادی کشور داشته باشد. برای دستیابی به توسعه و پیشرفت موردنظر جهت این حوزه، جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی جدید اهمیت بالایی دارد؛ موضوعی که با توجه به نام‌گذاری سال جدید می‌تواند به‌طور ویژه در دستور کار قرار گیرد.

دانشمندان جلبک‌های اعماق دریای بالتیک را پس از ۷ هزار سال بی‌حرکتی، بار دیگر زنده کردند

پژوهشگران در آلمان می‌گویند موفق به «احیای» جلبک‌هایی شدند که بیش از ۷ هزار سال در اعماق رسوبات دریای بالتیک در حالت خاموش یا خواب باقی مانده بودند.

افتتاح نخستین گیت هوشمند ترمینال کانتینری با تکیه بر ظرفیت‌های بومی و دانش‌بنیان کشور در شرکت خدمات دریایی و بندری سی‌دلف

با تلاش متخصصان داخلی و تکیه بر دانش بومی، شرکت خدمات دریایی و بندری سی‌دلف موفق شد نخستین نرم‌افزار گیت هوشمند کانتینری کشور را طراحی و راه‌اندازی کند. این سامانه که برای نخستین‌بار در بنادر ایران به بهره‌برداری می‌رسد، از ابتدای سال ۱۴۰۴ در ترمینال کانتینری سی‌دلف عملیاتی خواهد شد.

چشم‌انداز پیشرفت و آبادانی در مَکُران

سند «توسعه منطقه ساحلی مکران»، بیست‌ودوم مهرماه۱۳۹۹ به تصویب شورای‌عالی آمایش سرزمین رسیده و مدتی بعد برای اجرا ابلاغ ‌شده است. سه‌سال بعد از آن در دی‌ماه۱۴۰۲ معاون اول رئیس‌جمهور در شورای توسعه سواحل مکران از ضرورت توسعه این منطقه طبق یک نقشه و سند آمایش سرزمینی گفته است. کلیات طرح توسعه سواحل مکران در این جلسه بررسی ‌شده و کلیات آن تصویب می‌شود. شواهد نشان می‌دهد حکمرانان و سیاست‌گذاران سال‌هاست که در پی استفاده از ظرفیت منطقه مکران هستند.

پایان پاسکاری پروژه «پل خلیج‌فارس»

ساخت پل حدود ۲.۴کیلومتری خلیج‌فارس از اواخر دهه‌۸۰ آغاز شده و در دولت‌های گذشته با رویکردهای متخلفی روبه‌رو بوده، اما حالا با سرعت خوبی در حال پیشرفت است. به‌نظر می‌رسد سال‌ها بلاتکلیفی برای احداث پل خلیج‌فارس به پایان رسیده و عملیات اجرایی این پروژه ملی در ماه‌های گذشته با سرعت بیشتری نسبت‌به تمام سنوات گذشته در حال انجام است. 

روایت‌هایی از کهولت در يك انجمن دریایی

در منابع دانش مديريت، از چرخه عمر يك سازمان سخن به ميان مي‌آيد. به طور كلي يك چرخه شامل تولد، بلوغ و مرگ است. در اين چرخه يك سازمان به وجود مي‌آيد و بنا به شرايط زماني و مكاني تولد يافته و به زندگي سازماني وارد مي‌شود. براساس نيازها، خواست‌ها و به خصوص انگيزه‌ها به سرعت رشد مي‌كند و مراحل تكميلي را طي مي‌كند و به سن بلوغ مي‌رسد.

سازمان زمین‌شناسی به دنبال تدوین سند راهبردی اکتشافات معدنی دریایی

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در حال نهایی‌کردن سند راهبردی پنج‌ساله است. این سند راهبردی قرار است با همکاری دانشگاه‌های کشور در آینده‌ای نزدیک تدوین شود و براساس آن طرح‌های مختلف پس از مطالعه، در دستور کار اجرا قرار بگیرند.

ابهام در ساخت شهرک‌های مسکونی در سواحل

تیرماه سال گذشته بود که مهرداد بذرپاش، وزیر راه‌وشهرسازی در دولت سیزدهم از احداث ۲۷شهرک ساحلی در نوار ساحل جنوب کشور با هدف توسعه اقتصاد دریامحور خبر داد. با این حال پس از گذشت بیش از یک‌سال، همچنان ابهامات زیادی درباره سرنوشت این پروژه‌ها وجود دارد.

احیای داخلی‌سازی صنایع دریایی از شعار تا عمل

کارشناسان معتقدند، صنعت كشتی‌سازی همچون صنعت خودروسازی جزو صنایع مادر به‌شمار می‌آید كه می‌تواند عامل توسعه صنعتی و اقتصادی هر كشور و زمینه‌ای برای رشد صنایع گوناگون باشد. با چنین نگاهی گسترش برنامه‌های داخلی‌سازی در حوزه صنایع دریایی به‌ویژه صنعت کشتی‌سازی اهمیت بالایی برای رشد اقتصاد ملی ایران خواهد داشت.