خیز گروه کشتیرانی ایران برای افزایش تجارت با آفریقا
گسترش تجارت ایران با کشورهای قاره آفریقا و به دست آوردن سهم قابلتوجه از بازارهای هدف جدید، حالا مدتی است که تبدیل به یکی از اولویتهای اصلی اقتصاد ایران شده است. قاره آفریقا و کشورهای آفریقایی اما نسبت به کشورهای منطقه و همسایه فاصله بیشتری دارند و کالاها باید مسافت بیشتری را طی کنند. خطوط کشتیرانی و استفاده از زنجیره حملونقل دریایی نیز در این رابطه اهمیت بالایی پیدا میکنند.
ایران در پیچ ناترازی صنعت لجستیک
به نظر میرسد چرخه ناترازیها در اقتصاد ایران نقطه پایانی ندارد. یکروز موضوع ناترازی سوخت و برق تبدیل به تیتر رسانهها میشود و روز دیگر ناترازی آب و گاز سر از اخبار در میآورد. برخی از ناترازی مسکن میگویند و برخی دیگر از ناترازی بانکها و آسیب این ناترازیها برای اقتصاد کشور. در این میان برخی فعالان حوزه حملونقل معتقدند که اقتصاد ایران در حوزه صنعت ناترازی نیز دچار ناترازی شدیدی است.
«بورس انرژی» مرجع قیمتگذاری سوخت کشتیها
قرار است از این پس هزینه سوخترسانی به کشتیها یا همان بانکرینگ توسط سازوکارهای بورس انرژی کشور تعیین قیمت شود. این موضوع در آییننامه اجرایی سوخترسانی کشتیها ذکر شده و توسط محمدرضا عارف، معاون اول رئیسجمهور بهصورت رسمی ابلاغ شده است.
ابلاغ آییننامه اجرایی قانون سوخترسانی به کشتیها/ بانکرینگ در بورس انرژی قیمتگذاری میشود
معاون اول رئیس جمهور آییننامه اجرایی قانون سوخترسانی به کشتیها را ابلاغ کرد که بر اساس آن کشف قیمت بانکرینگ در بورس انرژی انجام می شود.
سرمایه گذاری "حکشتی" در صنایع به 7.7 هزار میلیارد تومان رسید
رقم سرمایه گذاری شرکت کشتیرانی در صنایع بورسی و غیر بورسی طی دهمین ماه سال مالی به ۷.۷ هزار میلیارد تومان رسید.
«کشتیهای هستهای» ۱۰سال بدون سوختگیری
به نظر میرسد زمان نفوذ انرژی هستهای به سیستم حملونقل تجاری در دریاهای جهان نیز فرا رسیده است. حالا به مرور گزارشهایی در رسانههای مختلف منتشر میشود که به بررسی مزایا و معایب بهره گرفتن از انرژی هستهای در ناوگان کشتیرانی جهانی میپردازند. استفاده از انرژی هستهای در بخش کشتیرانی مزایای زیستمحیطی امیدوارکنندهای دارد، زیرا شرکتهای کشتیرانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای و دستیابی به پایداری تلاش میکنند.
توافقی برای ایجاد کنسرسیوم دریایی ایران و روسیه
نخستین روز اسفندماه سال گذشته بود که سعید رسولی، معاون وزیر راهوشهرسازی و سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی ایران در همایش اقتصادی خزر، پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم لجستیک دریایی خزر با حضور تمامی کشورهای حاضر در حاشیه این دریا را مطرح کرد. حالا و در فاصله تقریبا دوماه از ارائه این پیشنهاد، وزارت حملونقل روسیه اعلام کرد که روسیه و ایران برای ایجاد کنسرسیومی از شرکتهای کشتیرانی و بنادر دوکشور به توافق رسیدهاند.
با رفع محدودیت تردد خطوط لاینری کانتینری بنادر اصلی ایران هاب منطقه میشوند
مدیرعامل اسبق سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بیشترین تخلیه و بارگیری در بنادر کشورمان به دوره برجام برمیگردد که تخلیه و بارگیری کانتینری به بالای ۳ میلیون TEUرسید اما پس از برجام این عدد به ۱.۵ میلیون TEU تنزل پیدا کرد و نصف شد، در واقع پس از برجام ترافیک خطوط لاینری در بنادر کشورمان به نصف رسید.
راهاندازی خطوط جدید کشتیرانی تجاری و مسافربری در بندر چابهار
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از راهاندازی خطوط جدید کشتیرانی تجاری و مسافربری از بندر چابهار به کشورهای دیگر در پی امضای تفاهمنامه توسعه همکاری با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
دیدار معاون اول وزیر حمل و نقل ازبکستان با معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی
معاون اول وزیر حملونقل جمهوری ازبکستان و هیأت اقتصادی همراه، در دیدار با معان حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی ایران، راهکارهای توسعه همکاریهای حملونقلی و ترانزیتی میان دو کشور از جمله ایجاد مرکز لجستیک ازبکستان در بندر شهید رجایی را بررسی کردند.
خدمات تصدیگری ثبت کشتیها در هرمزگان برونسپاری میشود
هوشمندسازی فرآیندها و برونسپاری خدمات ثبت کشتیها به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار ادارهکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان قرار گرفته است.
فعالیت های تجاری و کانتینری گروه کشتیرانی در بندر چابهار افزایش می یابد
با امضای تفاهم نامه توسعه همکاری در نشست مشترک، فعالیت های خطوط کشتیرانی و کانتینری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندر چابهار افزایش می یابد.