ریشههای ناترازی لجستیک در ایران کجاست؟
در دنیای پرشتاب امروز که رقابتهای اقتصادی دیگر نه بر سر منابع طبیعی، بلکه بر سر زمان، سرعت و بهرهوری شکل میگیرد، لجستیک بهعنوان ستونفقرات تجارت و تولید، نقشی تعیینکننده در سرنوشت کشورها ایفا میکند. در چنین میدانی، ایران با موقعیتی استراتژیک در قلب کریدورهای تجاری آسیا، اروپا و آفریقا میتوانست بازیگری مؤثر و حتی تعیینکننده باشد، اما آنچه در واقعیت دیده میشود، تضادی آشکار با این ظرفیت ژئوپلیتیکی است.
مشارکت چین و کامبوج برای ساخت آبراه جدید
در ۱۷آوریل ۲۰۲۵، دولت کامبوج یک قرارداد مشارکت عمومی-خصوصی برای ساخت کانال «فنان تکو» را بهعنوان یک پروژه زیرساختی مهم این کشور برای اتصال پایتخت به خلیج تایلند را امضا کرد. این امضا در جریان سفر رسمی شی جین پینگ، رئیسجمهور چین، به کامبوج انجام شد. رئیس شرکت ساختوساز ارتباطات چین، شرکت راهآهن و پل چین که این کانال را خواهد ساخت، در این مراسم حضور داشت.
شفافسازی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت درآمدی و سودآوری شرکت
در پی ابهامات مطرح شده در رسانهها و پرسشهای سهامداران، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای تنویر افکار عمومی و سهامداران، طی نامهای به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس و اوراق بهادار به تشریح وضعیت درآمدی و سودآوری خود پرداخت.
تجارت دریایی ایران پشت سد سامانههای معیوب
برخی فعالان اقتصادی میگویند که تعداد قابلتوجهی کانتینرهای وارداتی به کشور در گمرکاتی مانند گمرک بندر شهیدرجایی یا گمرک بندرعباس برای ماهها معطل میمانند. آنطور که مرتضی حاجیآقامیری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایعدستی اتاق بازرگانی ایران بیان کرده، علت این ماندگاری بالای کانتینرها در گمرکات به خراب بودن سامانه جامع تجارت مربوط میشود.
مصوبات جدید برای نوسازی ناوگان کشتیرانی ایران
در شرایطی که ۹۰درصد حملونقل و تجارت کشور وابسته به دریاهاست، فرسودگی ناوگان دریایی ایران به چالشی اساسی تبدیل شده است. در این شرایط کارشناسان هشدار میدهند که عدم اقدام سریع برای نوسازی ناوگان نهتنها میتواند منجر به محدودیتهای جدی در تردد بینالمللی شود، بلکه ممکن است ظرفیت حملونقل دریایی کشور را بهطور قابلتوجهی کاهش دهد.
امضای تفاهم نامه تداوم سرویسهای منظم حمل کانتینری بین کشتیرانی و بندر چابهار
تفاهمنامه راهاندازی و تداوم سرویسهای منظم حمل کانتینری از طریق بندر بهشتی چابهار بین گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان امضا شد.
بازدید فعالان حمل و نقل و خدمات لجستیکی تاجیکستان از بندر شهید بهشتی
مدیر موسسه دولتی حمل و نقل و خدمات لجستیکی تاجیکستان در راس یک هیات اقتصادی، از امکانات و ظرفیت های سرمایه گذاری بندر شهید بهشتی بازدید و با مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان دیدار و گفتگو کرد.
تغییر فرمان تجارت خارجی چین
قدرت اقتصادی چین و گسترش روابط دیپلماتیک آن به نگرانی اصلی دولت آمریکا تبدیل شده است. دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، برای مقابله با رشد اقتصادی چین، تعرفههای تجاری۲۴۵درصدی بر این کشور وضع کرده است. با این حال، به نظر میرسد چین به دلیل راهبردهای دیپلماتیک محتاطانه و سیاستهای اقتصادی تطبیقی خود، تحت تأثیر قرار نگرفته است. سیاستهای رئیسجمهور شی جین پینگ، تأثیر ژئوپلیتیکی، اجتماعی-اقتصادی و ژئواستراتژیک تعرفههای تجاری ایالاتمتحده را کاهش داده است.
توضیحات تکمیلی "حکشتی" درباره عملکرد 9 ماهه شرکت اصلی
شرکت کشتیرانی درباره صورتهای مالی حسابرسی نشده دوره ۹ ماهه منتهی به اسفند و مربوط به شرکت اصلی، توضیحات تکمیلی ارائه داد.
صنعت بانکرینگ ایران در خطر کما
یک هفته پس از آنکه محمدرضا عارف، معاون اول رئیسجمهور آییننامه اجرایی ماده۶۲ قانون برنامه هفتم پیشرفت درباره سوخترسانی به کشتیها (بانکرینگ) به دستگاههای اجرایی را ابلاغ کرد، مصطفی کشکولی، مدیرعامل انجمن صنعت بانکرینگ ایران و عضو هیأتمدیره فدراسیون صادرات انرژی ایران در گفتوگویی از ضرورت بازنگری فوری در بخشنامههای مربوط به صنعت بانکرینگ صحبت کرده است؛ ضرورتهایی که به اعتقاد برخی کارشناسان اگر به سرعت در دستور کار قرار نگیرد، صنعت نیمهجان بانکرینگ ایران را بهطور کلی به کما خواهد برد.
ثبت افزایش سرمایه 200 درصدی زیرمجموعه غیر بورسی "حکشتی"
افزایش سرمایه 200 درصدی زیرمجموعه غیر بورسی شرکت کشتیرانی طی سال جاری از سود انباشته در دفاتر ثبت شد.
آماده افزایش دو برابری تجارت با آفریقا هستیم
معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از توسعه فعالیتهای این گروه در قاره آفریقا خبر داد.