منافع ایران تشنه دیپلماسی آب
ساخت و آبگیری یک سد در کشور افغانستان، ممکن است در آینده برای منابع آبی ایران دچار بحران کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که بحرانهای آبی در منطقه خاورمیانه، به ویژه بین ایران و همسایگانش، در سالهای آینده به شدت تحت تأثیر تغییرات اقلیمی و مدیریت نادرست منابع آبی قرار خواهند گرفت.
زیرساختهای نیروگاه نکا در معرض خطر
معضل پسروی دریای خزر در سواحل مازندران در صورت بی توجهی به این رخداد مهم به اعتقاد «مهدی یونسی رستمی استاندار مازندران» به زیرساخت های این نیروگاه در آینده نزدیک آسیب جدی وارد میشود.
«مَکُران» پایتخت بعدی ایران؟
آخرین روز آبان ماه سال جاری بود که رئیس جمهور از آغاز مطالعات طرح انتقال پایتخت خبر داد. مسعود پزشکیان چند روزپیش و در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان استانهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان، اعلام کرد که آقای دکتر عارف مأموریت بررسی این طرح را بر عهده دارند. بیتوجهی به این موضوع میتواند کشور را در آینده با بحرانهای زیستمحیطی و مشکلات متعدد دیگر مواجه سازد. حالا روز گذشته محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور در جلسه شورای عالی روابط خارجی اعلام کرد که منطقه «مکران» یکی از گزینه های انتقال پایتخت است.
«شیرینسازی آب دریا» پشت سد تامین مالی
پروژه بلندپروازانه شیرین کردن آب دریاها برای تامین آب مصرفی مورد نیاز ایرانیان به سد تامین مالی خورده است. موضوع خرید تضمینی آب تولید شده توسط مجموعههایی که آب دریا را شیرین میکنند از سوی دولت دیگر قابلیت اجرایی ندارد و مسئولان سازمان برنامه و بودجه این موضوع را به اطلاع شرکتهایی که در این حوزه فعالیت میکنند نیز رساندهاند.
محور توسعه دریامحور در دولت چهاردهم علم و تفکر است
در بازدید دکتر عبدالعلی زاده نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور از پژوهشگاه ملی اقیانوسشناسی و علوم جوی، ضمن آشنایی و بررسی ظرفیتهای پژوهشگاه در توسعه دریامحور به خصوص سواحل مکران، «یک طرح فناورانه و اطلس دریایی» رونمایی و اولین «آزمایشگاه هوش مصنوعی اقیانوسی» نیز، راهاندازی شد.
مزیتهای راهبردی کریدوراقتصادی CPEC چین و پاکستان
چین مدتهاست که به دنبال راههای جایگزین برای دسترسی به دریا بوده تا از وابستگی به تنگه مالاکا رهایی یابد که یک چهارم کالاهای تجاری جهان از آن عبور میکنند. زیرا ایالات متحده حضور دریایی قابل توجهی در منطقه اطراف تنگه دارد و با افزایش تنشهای چین و ایالات متحده، پکن سرمایهگذاری زیادی را برای تنوع بخشیدن به مسیرهای تجاری خود و جستجوی جایگزین مناسب برای این مسیر دریایی پرخطر سرمایهگذاری کرده است.
راه توسعه مَکُران جهانی شدن است
کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و احداث اتاق ایران میزبان دومین نشست تخصصی درباره بین المللی شدند و توسعه منطقه مکران بود. علی نقوی، رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و احداث اتاق ایران در این نشست درباره ظرفیت منطقهای مکران گفت: این آخرین فرصت ظرفیت توسعه ایران است. همه متفقالقول هستند که با رفع تحریمها و برقراری تعامل با دنیا این منطقه به توسعه دست مییابد. پیوستن به سازمان ها و تعهدهای بین المللی میتواند روند جذب سرمایه گذاری در این مسیر را تسهیل کند تا سرمایه گذارانی از سراسر دنیا در مَکُران حضور یابند.
گروه ادمیرال حامی توسعه هنرستانهای علوم دریایی کشور شد
با هدف ایجاد همکاری دوسویه در توسعه و ارتقا کیفیت آموزشهای رشتههای دریایی در هنرستانها، گروه ادمیرال حامی هنرستانهای دریایی شد.
توجه ویژه دولت به تجهیز و تامین زیرساختهای بنادر کشور
سن ناوگان حملونقل دریایی جمهوری اسلامی ایران به ۲۰ سال رسیده است. این در حالی است که به گفته کارشناسان سنی که برای سودده بودن ناوگان دریایی در جهان لحاظ میشود کمتر از ۱۵ سال است. به بیان دیگر افزایش سن ناوگان حمل و نقل دریایی از ۱۵ سال سودده بودن آن را با چالش هایی مواجه می کند و ضرورت نوسازی را پیش میکشد.
تعیین سه پهنه برای جانمایی مگاصنعت در مَکُران
۱۴ پهنه برای استقرار صنایع مختلف در سواحل مَکُران از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست شناسایی شده است، اما آنطور که از صحبتهای مسئولان این سازمان مشخص میشود؛ قرار نیست شاهد توسعه غیرمتوازن بدون در نظر گرفتن شاخصهای زیست محیطی در منطقه مکُران باشیم. اراده جدی دولت چهاردهم برای تهیه نقشه راه توسعه سواحل مکُران این است که از تکرار تجربه تلخ توسعهای مانند عسلویه و ماهشهر جلوگیری شود.
تهدیدسازی از فرصت تجارت «تهلنجی» در استانهای ساحلی
ساماندهی و تدوین قوانین با در نظر گرفتن شرایط ویژه و دشواریهای زندگی مناطق مرزی بویژه مرزهای آبی کشور یکی از موضوعاتی است که سالهاست مورد توجه دولتهای مختلف و نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. با این حال نبود قوانین جامع با در نظر گرفتن چالشها و مزایای ویژه این مناطق موجب شده که معیشت بخشی از ساکنان استانهای ساحلی کشور نیز در مواردی با مشکلاتی مواجه شود.
تغییرات لاکپشتی دولت وفاق در مدیریت مناطق آزاد
تغییرات مدیریتی در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و مناطق آزاد کشور آغاز شده است، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که سرعت حرکت این تغییرات کندتر از چیزی است که بتواند انتظار فعالان اقتصادی مناطق آزاد و جوامع محلی را تامین کند. به همین علت هم است که از گوشه و کنار صدای انتقاد به سرعت و روند تغییرات در مناطق آزاد شنیده میشود.