تدوین یک استراتژی دقیق و بهرهگیری از بخش خصوصی برای تحول در اقتصاد دریامحور
پزشکیان در جلسه امروز توسعه اقتصاد دریامحور ضمن تأکید بر تدوین یک استراتژی دقیق در این زمینه، به ضرورت حضور بخش خصوصی در صنایع مربوط به دریا پرداخت و اظهار داشت: برای حضور بخش خصوصی لازم است که چارچوبهای اقتصادی و پیوستهای تجاری برنامههای توسعه اقتصاد دریا محور تهیه و تدوین شود.
مَکُران کارنامه سیاستگذاری و حکمرانی ایران است
باید برای توسعه مَکُران از تجربه جهانی استفاده شود. این موضوعی است که حالا هم دولتمردان و هم بخش خصوصی بر آن تاکید می کنند. با این حال ایجاد فضای تعامل سازنده و برقراری صلح و آرامش نیز مساله مهم دیگری است که روز گذشته علی عبدالعلی زاده، نماینده ویژه رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاست های کلی اقتصاد دریامحور بر اهمیت و ضرورت آن تاکید کرد.
سیاستهای کلی دریامحور بر مدار توسعه
هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت رویکرد بودجه ۱۴۰۴ درخصوص شش محور از جمله «توسعه دریامحور» را منطبق با سیاستهای کلی برنامه هفتم دانست. این در حالی است که کمیسیون اقتصادی مجمع در گزارش خود اعلام کرده بود که رویکرد بودجه سال آینده در موضوعات «معیشت و رفاه خانوار» و «پیشرانهای اقتصادی» و «توسعه اقتصاد دریامحور»، «عدم اتکای بودجه به نفت»، «توسعه صادرات» و «اصلاح نظام مالی» با سیاستهای کلی انطباق ندارد.
«اقتصاد دریامحور» نقطه اتکای سند چشمانداز ۱۴۳۰
«توسعه اقتصاد دریامحور» میتواند نقش پررنگی در برنامههای اقتصادی آینده جمهوری اسلامی ایران ایفا کند. این موضوع را به سادگی و از تاکید مسئولان نظام میتوان متوجه شد. بسیاری از دولتمردان و سیاستگذاران کشور مدتهاست که میگویند در دهههای گذشته از ظرفیتهای توسعه اقتصاد دریامحور در کشور غفلت شده است و دیگر فرصتی برای تاخیر در توسعه بر این بستر وجود ندارد.
بنادر پیشران اقتصاد کشور هستند
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سیاست دولت چهاردهم، تحقق توسعه دریامحور است، گفت: بنادر، پیشران اقتصادی کشور هستند و تحقق توسعه دریامحور با مشارکت دولت و بخش خصوصی، محقق میشود.
نماینده ویژه رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور:
تمدن سازی و آبادانی سواحل مَکُران در دستور کار است
نماینده ویژه رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور گفت: برنامههای مهم نظام جمهوری اسلامی و دولت چهاردهم و کل حاکمیت تمدن سازی و آبادانی سواحل مَکُران است تا شاهد تحول در این منطقه و توسعه و رونق اشتغال و تولید باشیم.
همهمه در ساختار دریامحور ایران
ساختارسازی، سادهترین کار ممکن دولتها برای شعارسازی و آمارسازی است که به دلیل سهل الوصول بودن این کار، هر دولتی که بر سر کار میآید، انبوهی از ساختارها به ساختارهای قبلی میافزاید تا بدین وسیله بیلان کار ایجاد کند.
عقبنشینی دولت به سود ساحلنشینان
«لایحه توسعه سواحل مکران به خاطر انجام اصلاحات پس گرفته شد، در این اصلاحاتی که پیش رو خواهد بود مشارکت مردم و لنجداران و ساحلنشینان لحاظ نشده بود که در طرح جدید این موضوع در حال اضافه شدن هست.» اینجملات بخشی از صحبتهای روز گذشته فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه است.
توسعه فرودگاه چابهار؛ گامی بزرگ به سوی اقتصاد دریامحور و جایگاه بینالمللی ایران
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی با همکاری ارتش، منطقه آزاد چابهار و شورای توسعه مکران، گامهای اساسی برای توسعه فرودگاه چابهار برداشته است. این اقدام که در راستای تقویت زیرساختهای حمل و نقل در تنها بندر اقیانوسی ایران انجام می شود، تاثیر بسزایی در تحقق اقتصادی منطقه و ساکنان آن و نیز اقتصاد دریامحور و ارتقای جایگاه بینالمللی کشور خواهد داشت.
«سالیانکا» دریچه تجارت ایران به اروپا
«زیرساختهای لازم برای حمل دریایی کالا میان دو کشور در دریای خزر و رودخانه ولگا و مسیر منتهی به مسکو در حال فراهم شدن است». این خبری است که روز گذشته مهدی آکوچکیان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستاراخان روسیه در گفتگویی با ایرنا مطرح کرده است. چوب، الوار، روغن گیاهی، غلات و حبوبات عمده محصولات وارداتی ایران از روسیه محسوب میشود و سیمان، مصالح ساختمانی، خشکبار و وسایل خانگی نیز بیشترین حجم کالاهای صادراتی ایران به روسیه از طریق بنادر منطقه آستراخان را تشکیل میدهند. البته آنطور که سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستاراخان اعلام کرده؛ کالاهای دیگری هم از مبادی کشورهای دیگر واقع در مسیر کریدور شمال – جنوب از جمله هند، از طریق کشورمان به روسیه صادر میشود.
دولت پزشكيان، طلسم«سَلَخ» را ميشكند؟
«بانكرينگ سَلَخ» غفلت، غفلت، غفلت