اقتصاددریاپایه

پزشکیان در جلسه توسعه اقتصاد دریامحور:

توسعه دریامحور راه نجات کشور از مخاطره‌هایی است که کم آبی می‌تواند ایجاد کند

رئیس جمهور با اشاره به اینکه همه شهرهای بزرگ ما و در راس آنها تهران با مشکلات محیط زیستی متعدد، به خصوص در زمینه تأمین آب، مواجه هستند، گفت: توسعه دریامحور راه نجات کشور از وقوع یا عبور از بحران‌هایی است که مخاطره‌ای مثل کم آبی می‌تواند در شهرهای بزرگ ما ایجاد کند، لذا این برنامه باید از سوی همه دستگاه‌های مرتبط کاملا جدی گرفته شده و در اولویت کاری آنها قرار گیرد.

توسعه اقتصاد دریامحور در بستر شعار سال

ایران با دارا بودن بیش از ۵۸۰۰کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب کشور، از ظرفیت‌های گسترده‌ای برای توسعه مبتنی بر دریا برخوردار است. سواحل دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان نه‌تنها مرزهای طبیعی کشور را شکل داده‌اند، بلکه بستر مناسبی برای رشد اقتصادی، تعاملات تجاری، توسعه صنعت گردشگری، بهره‌برداری از منابع انرژی و ایجاد اشتغال محسوب می‌شوند. با این حال، سهم اقتصاد دریا در تولید ناخالص داخلی کشور هنوز با ظرفیت‌های بالقوه فاصله زیادی دارد.

توسعه اقتصادی دریامحور در بستر شعار سال

ایران با دارا بودن بیش از ۵۸۰۰کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب کشور، از ظرفیت‌های گسترده‌ای برای توسعه مبتنی بر دریا برخوردار است. سواحل دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان نه‌تنها مرزهای طبیعی کشور را شکل داده‌اند، بلکه بستر مناسبی برای رشد اقتصادی، تعاملات تجاری، توسعه صنعت گردشگری، بهره‌برداری از منابع انرژی و ایجاد اشتغال محسوب می‌شوند. با این حال، سهم اقتصاد دریا در تولید ناخالص داخلی کشور هنوز با ظرفیت‌های بالقوه فاصله زیادی دارد.

سهم‌خواهی «دریا» از اقتصاد ملی ایران

سهم اقتصاد دریامحور از تولید ناخالص داخلی جمهوری اسلامی ایران بسیار ناچیز است. این موضوعی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و حتی مسئولان اجرایی کشور بارها بر درستی آن صحه گذاشته‌اند. در حال حاضر براساس هدف‌گذاری صورت‌گرفته در برنامه هفتم توسعه کشور، شاخص وابستگی اقتصاد دریامحور و سهم اقتصاد دریامحور از تولید ناخالص ملی باید بین ۵ تا ۱۰درصد باشد. این در حالی است که بسیاری از مسئولان کشور معتقدند که با وجود مزیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در سواحل و دریاهای ایران، این رقم نیز باید سه‌برابر شود.

نسخه دولت برای انتقال صنایع آب‌بر به سواحل چیست

 دولت چهاردهم هم مانند تمام دولت‌های پیش از خود، به‌دنبال اجرای برنامه‌ای است که از طریق اجرای آن بتوان صنایع آب‌بر کشور را به مناطق ساحلی و کنار دریاها و خلیج‌فارس منتقل کرد. با بالا گرفتن بحران خشکسالی و کمبود آب، موضوع تامین آب مورد نیاز صنایع بزرگ کشور تبدیل به یکی از چالش‌های مهم پیش روی اقتصاد کشور شده است و آنطور که از صحبت‌های سیدمحمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت مشخص است، این دولت هم به‌دنبال هدایت صنایع به حاشیه سواحل است.

اقتصاد دریا با تحقق زیرساخت‌های انرژی توسعه می یابد

 اقتصاد دریامحور نیازمند توسعه زیرساخت‌هاست. این مولفه‌ای است که تمامی کارشناسان اقتصادی و مسئولان اجرایی کشور بر آن تاکید دارند. توسعه دریامحور به‌عنوان یک رویکرد استراتژیک برای بهره‌برداری از منابع دریایی و ارتقای اقتصاد کشورها، نیازمند زیرساخت‌های مناسب و کارآمد است. زیرساخت‌ها در توسعه دریامحور نقش اساسی و حیاتی دارند و به‌عنوان یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، ارتقای کیفیت زندگی و حفظ محیط‌زیست شناخته می‌شوند.

جایگاه ویژه زیرساخت‌ها در توسعه دریامحور

توسعه دریامحور به‌عنوان یک رویکرد استراتژیک برای بهره‌برداری از منابع دریایی و ارتقای اقتصاد کشورها، نیازمند زیرساخت‌های مناسب و کارآمد است. زیرساخت‌ها در توسعه دریامحور نقش اساسی و حیاتی دارند و به‌عنوان یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، ارتقای کیفیت زندگی و حفظ محیط‌زیست شناخته می‌شوند.

زمینه‌سازی تقویت پروازهای تجاری به همسایگان شمالی

روزهای میانی تعطیلات نوروزی بود که در مراسمی رسمی با حضور برخی مسئولان، مسیر پروازی تجاری (کارگو) از فرودگاه رشت به فرودگاه مسکو فعالیت خود را آغاز کرد. در همان مراسم بود که رضا مسرور، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد، این اقدام را به‌عنوان یک گام راهبردی در راستای عملیاتی‌سازی موافقت‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا قلمداد کرد.

اهمیت و الزامات زیرساخت‌ها در توسعه دریامحور

توسعه دریامحور به‌عنوان یک رویکرد استراتژیک برای بهره‌برداری از منابع دریایی و ارتقای اقتصاد کشورها، نیازمند زیرساخت‌های مناسب و کارآمد است. زیرساخت‌ها در توسعه دریامحور نقش اساسی و حیاتی دارند و به‌عنوان یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، ارتقای کیفیت زندگی و حفظ محیط‌زیست شناخته می‌شوند.

رئيس سازمان برنامه و بودجه:

نقشه راه دولت برای آینده مکران

معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های زیرساختی و عمرانی منطقه مکران به‌ویژه راه‌های مواصلاتی، راه‌آهن، بنادر، زیرساخت‌های انتقال برق، آب‌رسانی از سدها و... را از جمله اولویت‌های دولت تا پایان برنامه هفتم پیشرفت کشور اعلام کرد.

شائبه کوچ هندی‌ها از چابهار به گوادر

کمتر از دوهفته پیش فرزانه صادق، وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرد که حضور هندی‌ها در چابهار ادامه‌دار خواهد بود. با این حال روز گذشته عضو هیات‌مدیره کانون موسسات حمل‌ونقل ایران در گفت‌وگویی با یکی از خبرگزاری‌های کشور گفت: هندی‌ها اصلا نیامده‌اند که بخواهند بروند؛ یعنی اقدامی در بندر چابهار انجام نداده‌اند و ارزش‌افزوده‌ای ایجاد نشده‌ است.