پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۸۷۰۲
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۴ | ۱۷:۳۱

آغاز نهضت سرمایه‌گذاری برای تحقق ترانزیت ریل‌پایه

با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته و با جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید، روند پوست‌اندازی و افزایش توان ناوگان ریلی کشور در سال‌جاری قرار است با سرعت بیشتری نسبت به گذشته اتفاق بیفتد. آنطور که مسئولان شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی می‌گویند؛ در قانون برنامه هفتم اهداف روشنی برای بخش ریلی ترسیم شده که شامل افزایش سهم راه‌آهن به ۳۰درصد در حمل‌ونقل و افزایش میزان حجم بار ترانزیتی به ۴۰میلیون تن است.
آغاز نهضت سرمایه‌گذاری برای تحقق ترانزیت ریل‌پایه
به گزارش اقتصاددریایی، برنامه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با الهام از برنامه هفتم و برنامه عملیاتی راه‌آهن، یک برنامه منسجم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه‌های زیرساخت، ناوگان و بخش غیرعملیاتی تدوین شده است. همچنین آنطور که روز گذشته اعلام شد، برای جذب ۶.۴میلیارد دلار معادل ۴۵۰هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری ۷۷درصد در بخش ناوگان و ۲۳درصد در بخش زیربنا، برنامه‌ریزی شده است. همینطور برای سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت، ۱.۵میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است. 
روز گذشته تفاهمنامه آیین سرمایه‌گذاری در صنعت حمل‌ونقل ریلی با حضور وزیر راه‌و‌شهرسازی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و فعالان حوزه ریلی به منظور امضای دوتفاهمنامه سرمایه‌گذاری برای تولید و تامین بیش از ۲۰۰۰واگن مسافری و باری به ارزش ۶۴هزار میلیارد تومان آغاز شد.
برای افزایش میزان سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل ریلی کشور، تدوین بسته‌های مشوق سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی در دستور کار قرار گرفته است. آنطور که نورالله بیرانوند، معاون تامین سرمایه و اقتصاد شرکت راه‌آهن می‌گوید: این بسته‌ها شامل بازدهی و جذابیت اقتصادی، تامین مالی پروژه‌ها و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و هدف آن حداکثرسازی مشارکت بخش خصوصی است.
در بسته اول مشوق سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی، پرداخت یارانه صرفه‌جویی سوخت (ماده۱۲) دیده شده است که طبق همین بند تاکنون ۳۳۰میلیارد تومان پرداخت شده است. همچنین جذب سرمایه در مناطق لجستیکی، واگذاری لکوموتیوهای مستهلک برای بازسازی و بازگشت به چرخه فعالیت دیده شده است. در بسته تامین مالی سرمایه‌گذاری، از محل تسهیلات وجوه اداره‌شده نیز تاکنون ۳۰میلیارد تومان پرداخت شده و مشارکت در تامین مصالح روسازی خطوط آنتنی، مشارکت در تامین مالی پروژه‌های زیربنایی هم در برنامه دیده شده است. در همین حال راه‌اندازی خط اعتباری جدید با صندوق توسعه ملی برای تأمین فاینانس با سرمایه‌گذاران نیز پیش‌بینی شده است که شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، نقش ضامن را برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌های ریلی ایفا می‌کند.

تسریع و تسهیل فرآیندهای سرمایه‌گذاری
فرزانه صادق، وزیر راه‌و‌شهرسازی نیز در آیین امضای تفاهمنامه سرمایه‌گذاری به ارزش ۶۴همت در حوزه حمل‌و‌نقلی و تامین بیش از ۲۰۰۰واگن باری و مسافری، اظهار کرد: طی چندماه گذشته و در جلساتی در حوزه‌های ریلی، جاده‌ای، بنادر، هوایی و مسکن بر توجه ویژه به بخش خصوصی تاکید داشته‌ام و گام‌به‌گام این مسیر را پیش می بریم. وی با اشاره به پیشینه و هویت راه‌آهن در تاریخ ایران که به بیش از  ۱۰۰سال قبل بازمی‌گردد، بیان کرد: ریل، بستر ورود فناوری صنعت زیرساخت بوده و همواره با مردم این سرزمین ارتباط صمیمی برقرار کرده که خدمات عمومی مدرن نیز در کنار آن شکل گرفته است.
وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به مزیت‌های توسعه حمل‌ونقل ریلی بیان کرد: سرمایه‌گذاری و توسعه حمل‌ونقل ریلی به غیر از اینکه باعث صرفه‌جویی چشمگیری در مصرف سوخت و معادل ۳۵سی‌سی به ازای هر تن کیلومتر می‌شود. دوست‌دار محیط‌زیست است و به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند. وی با اشاره به کلیدواژه پیگیری که از سوی رهبری عنوان شده است، تاکید کرد: باید تکمیل کریدورهای ریلی و رفع گلوگاه‌ها در اولویت قرار گیرد.
صادق یادآور شد: در کمیسیون‌های مشترک اقتصادی که با محوریت وزارت راه‌وشهرسازی تشکیل می‌شود، پروژه‌هایی همچون مسیر ریلی شرق به غرب با ترکیه، بصره به خانقین با عراق، رشت- آستارا با روسیه به‌طور هفتگی پیگیری مورد پیگیری قرار دارند. وی تصریح کرد: تکمیل کریدورها در توسعه پایدار ترانزیت بسیار مهم است که مورد تاکید رهبری و رئیس‌جمهور است.
وزیر راه‌وشهرسازی به برنامه‌ریزی برای تجهیز و به‌روز‌آوری و نوسازی ناوگان ریلی اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ها با پشتیبانی بخش خصوصی در ساخت و کمک به واردات ناوگان در حال انجام است. «صادق» به ضرورت پشتیبانی از سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: اگر قرار است جهشی در اقتصاد ایران اتفاق بیفتد در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت ریلی به دلیل پایداری و ارزان بودن و کاهش زمان است.
وی با بیان اینکه بیش از ۶۰همت در حمل‌ونقل ریلی سرمایه‌گذاری شده است، گفت: دولت فقط در تسریع و تسهیل فرآیندها اقدامات لازم را انجام داده است و به‌طور قطع ما با حمایت اعضای کمیسیون عمران و مجلس شورای اسلامی به دنبال تسهیل‌گری بیشتر در سرمایه‌گذاری هستیم.

به دنبال ۸میلیون تن حمل بار
 بین‌المللی ریلی در ۱۴۰۴
جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم اظهار کرد: ما به دنبال برگزاری نشست‌های ماهانه با حضور سرمایه‌گذاران در حوزه ریلی و دستیابی به انعقاد تفاهمنامه‌ها و توافقنامه‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت در حوزه بار و مسافر هستیم. وی رویکرد کلان راه‌آهن کشور را توسعه ترانزیت عنوان کرد و گفت: با تلاش شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، سال۱۴۰۳ بالغ بر ۵میلیون تن بار بین‌المللی شامل واردات، صادرات و ترانزیت جابه‌جا شد و امسال برای حمل ۸میلیون تن هدف‌گذاری شده است.
ذاکری افزود: طبق برنامه ترانزیت در کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب به ۴۰میلیون تن دست خواهیم یافت که نیازمند تقویت زیرساخت‌های ریلی و تسهیل تردد در مبادی ورودی و خروجی است. مدیرعامل شرکت راه‌آهن تصریح کرد: با همین شبکه دستیابی به ترانزیت ریلی ۱۵میلیون تن امکان‌پذیر است که البته در سایه دیپلماسی حمل‌ونقل و همکاری سایر بخش‌ها و دستگاه‌های دیپلماتیک محقق می‌شود. وی تعامل سازنده با ذی‌نفعان حمل‌ونقل ریلی را رویکرد دوم خواند و گفت: رویکرد سوم اجرای کامل قطارهای باری برنامه‌ای است و هم‌اکنون ۵۰۰قطار برنامه‌ای باری در شبکه داریم و به‌دنبال آن هستیم که بار پیش‌بینی‌شده در برنامه هفتم را عملیاتی کنیم که مسئولیت مدیریت قطارها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.
 
منبع: اقتصاد سرآمد
ارسال نظر
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه